Herbert Immer Willems
Oude Raadhuis
Schilder
Herbert Immer Willems Olieverf op panelen
Herbert Immer Willems heeft zijn opleiding genoten in Rotterdam en Groningen (Minerva) en heeft jarenlang gewerkt in het Amsterdamse atelier van Meggy Poell. Op dit moment woont en werkt hij full time als kunstenaar in Haarlem. Op zijn site is te lezen waar en wanneer hij exposeert, wat varieert van kunstbeurzen tot kunstroutes en van galeries tot musea. Het centrale thema in zijn werk is de zogenoemde 'heemkeer', iets wat Duitsers als 'Die Heimkehr' ruim bezongen en in poëzie en proza verwoord hebben. Die 'heemkeer' en dat centrale thema is een gevoel van thuiskomen, van terugkeren naar een plek waar balans, heelheid en harmonie overheersen en waar verdeeldheid, conflict en verlatenheid uitgebannen zijn. Plekken waar we allemaal naar zoeken, naar verlangen en zouden willen zijn. Zijn keuze voor olieverf heeft hij meegekregen vanuit zijn opleiding en de keuze voor een paneel heeft direct te maken met de manier waarop hij zijn werk maakt, waardoor een gladde en stabiele ondergrond noodzakelijk is. Tot slot: hij werkt altijd met een ultramarijnblauwe imprimatuur, een eerste onderlaag, waardoor het hele schilderij niet alleen gedragen wordt, maar een kleur die hij bovendien gebruikt voor de belijning door het hele werk heen. Om uitgebreid kennis te maken met zijn werk heeft hij een boek van 130 pagina's eigen tekst en 80 foto's van eigen werk uitgegeven.
Herbert Immer Willems heeft zijn opleiding genoten in Rotterdam en Groningen (Minerva) en heeft jarenlang gewerkt in het Amsterdamse atelier van Meggy Poell. Op dit moment woont en werkt hij full time als kunstenaar in Haarlem. Op zijn site is te lezen waar en wanneer hij exposeert, wat varieert van kunstbeurzen tot kunstroutes en van galeries tot musea. Het centrale thema in zijn werk is de zogenoemde 'heemkeer', iets wat Duitsers als 'Die Heimkehr' ruim bezongen en in poëzie en proza verwoord hebben. Die 'heemkeer' en dat centrale thema is een gevoel van thuiskomen, van terugkeren naar een plek waar balans, heelheid en harmonie overheersen en waar verdeeldheid, conflict en verlatenheid uitgebannen zijn. Plekken waar we allemaal naar zoeken, naar verlangen en zouden willen zijn. Zijn keuze voor olieverf heeft hij meegekregen vanuit zijn opleiding en de keuze voor een paneel heeft direct te maken met de manier waarop hij zijn werk maakt, waardoor een gladde en stabiele ondergrond noodzakelijk is. Tot slot: hij werkt altijd met een ultramarijnblauwe imprimatuur, een eerste onderlaag, waardoor het hele schilderij niet alleen gedragen wordt, maar een kleur die hij bovendien gebruikt voor de belijning door het hele werk heen. Om uitgebreid kennis te maken met zijn werk heeft hij een boek van 130 pagina's eigen tekst en 80 foto's van eigen werk uitgegeven.
Www.herbertimmerwillems.nl